Onze tweede schoolweek zit erop! Vorige
vrijdag drukte Kebba ons een hart onder de riem door uit te drukken
hoe gelukkig hij is met onze komst. Hij bedankte ons voor onze
inspanning. Als dat geen mooie afsluiter was van onze eerste lesweek!
Zaterdag 2 maart:
Op zaterdag 2 maart gingen we mee met
Miss Baldeh, een van de leerkrachten, naar een bijeenkomst voor
‘headteachers’ van verschillende kleuterscholen.
De school waar de vergadering zou
plaatsvinden was in Serrekunda. We zagen enkele gelijkenissen met
onze school zoals de posters met het alfabet, dieren, cijfers,
liedjes,… We zaten in een van de klaslokalen en mochten plaatsnemen
op de bankjes van de kinderen. Doordat wij als het ware de plaats van
de kleuters innamen merkten we een aantal zaken op zoals het feit dat
sommigen in de zon zaten en er regelmatig vliegen op je komen zitten
doordat de school open ramen heeft. Met deze omstandigheden hoeven
we, voor onze kleuters in België, geen rekening te houden.
Twee directeurs zaten vooraan in het
klaslokaal en namen de leiding over het gebeuren. De vergadering
startte pas om 16u40 in plaats van 16u. We moesten aftekenen op een
lijst voor aanwezigheid. Ze startten met het overlopen van enkele
agendapunten allemaal met betrekking tot Independance Day.
De vergadering verliep nogal luid en
chaotisch! Ze onderbraken elkaar vaak maar ze leken zich daar niet
aan te storen. Op het einde vroeg een van de directeurs toch om het
wat rustiger aan te doen. Het was zeer moeilijk om de vergadering in
detail te volgen omdat het Engels van de directeur die het woord nam
erg onduidelijk was voor ons. Daardoor hebben we misschien niet alles
helemaal kunnen volgen. Bovendien praatten ze allemaal ook erg snel.
We waren positief verrast over het feit
dat ergens wel structuur en organisatie in hun schoolsysteem zit. Ze
maakten afspraken voor een volgende vergadering, ze hadden een
aftekenlijst en de meesten waren aanwezig. Het viel op dat veel van
de directeurs nog erg jong waren! Dat zie je in België minder vaak,
heb ik de indruk, omdat je je precies eerst moet bewijzen en
opgroeien alvorens je een dergelijke functie mag opnemen.
Inhoudelijk waren we verrast dat een
groot deel van de vergadering ging naar de discussie over het al dan
niet steunen/volgen van de president of niet. Stel je voor dat wij in
België tijdens vergaderingen discussiëren over de Koning. Je voelt
heel sterk dat dit onderwerp hier leeft. De directeur vatte
uiteindelijk als volgt samen: ‘Jammeh is nu eenmaal onze president.
We kunnen hem maar beter steunen en volgen. Enkel zo kunnen we hulp
krijgen voor het onderwijs en worden we er alleen maar beter van.’
Over zijn vele vreemde standpunten werd met geen woord gerept!
Week 2: Thema gevoelens
Maandag 4 maart:
We startten de week met een nieuwe
sketch rond Sid en Gigi. Zo leiden we het nieuwe thema feestelijk in.
Gigi (de giraf) was heel erg gelukkig die dag. Vrijdag is het
namelijk zijn verjaardag en daar kijkt hij enorm naar uit. Dit
gelukkige gevoel (happy!) trokken we door naar onze activiteiten. We
voelen dat de kinderen onze manier van lesgeven stilletjes aan
beginnen begrijpen en appreciëren. Ook wij leren de kinderen beter
kennen en dat vergemakkelijkt de omgang en het lesgeven ondanks de
grote taalkloof.
Dinsdag 5 maart:
Dinsdag konden de kinderen
experimenteren met verschillende verftechnieken in de creative room.
Ze konden stempelen met wattenstaafjes en bladeren. Ze maakten
afdrukken van zeepbellen en bliezen verf op een blaadje. Er was een
erg grote betrokkenheid en inzet. We kochten schorten aan om te
gebruiken in de creative room, ze hadden er maar 5. Nu heeft ieder
kind er eentje.
We introduceerden werkblaadjes hoewel
we ervan overtuigd zijn dat dit op lange termijn waarschijnlijk niet
zal doorgaan. Maar het is een creatieve, doelgerichte en speelse
manier waar kinderen plezier aan beleven en het laat toe om de
kinderen hun evolutie in kennis en vaardigheden op te volgen.
Woensdag 6 maart:
Op woensdag gingen we observeren in de
veelbesproken ‘Swallow-school’. We werden er zeer vriendelijk
onthaald door de verschillende leerkrachten en er waren ook 15
Belgische studenten aanwezig. Dat maakte het bezoek erg leerrijk. We
wisselden wat ervaringen uit en zagen heel wat verschillen. Het leek
alsof de school meer ‘financiële mogelijkheden’ had. De school
is veel groter doordat dit een nursery en een primary school is. De
kinderen kunnen er blijven eten op school. Er is een grote
speelplaats met leuk materiaal. Echt een interessante ervaring dus.
Alleen jammer van een vervelend misverstand met een van de
medewerkers van de organisatie uit België. Ze dacht dat we er zomaar
binnenvielen hoewel wij meerdere pogingen hadden ondernomen om
contact met hen op te nemen. Haar Afrikaanse collega’s hadden hier
schijnbaar geen enkel probleem mee, integendeel we waren erg welkom.
Vreemd om plots ergens niet meer welkom te zijn. Na dit bezoek gingen
we nog langs in een nursery school niet ver daarvandaan. Deze
vertoonde meer gelijkenis met onze school alleen de speelplaats was
ook groter en in zand. Jammer dat onze speelplaats in steen is. De
klas voor de allerkleinsten bevatte ook meer speelmateriaal dan wij
in onze school hebben.
Donderdag 7 maart:
We brachten opnieuw een toneel op
speelplaats waar vooral mimiek aan bod kwam. Dit werkt echt. De
kinderen begrijpen de essentie van het verhaal. Ze hebben er écht
plezier in! Dit proberen we in elk thema door te trekken. Het is voor
ons ook een plezier om les te geven al vraagt het heel veel energie.
Dit halfuurtje buiten wekt ook de
concentratie van de kinderen in de hand. We werken goed samen met de
leerkrachten. Ze nemen kopietjes van onze werkblaadje, vragen naar
onze mening, … Zoals eerder gezegd, we leren van elkaar...
Groetjes,
Herlinde en Bieke
Geen opmerkingen:
Een reactie posten