Vrijdag 15
maart
We sloten
de week in schoonheid af. We hebben de indruk dat het echt goed klikt tussen
ons en de leerkrachten. Ze staan open voor onze ideeën en vragen er écht naar.
Kebba komt vaak filmen als we aan het lesgeven zijn. Hij wil het zich, als we
weg zijn, nog kunnen herinneren! De vergadering verliep iets minder ‘plezierig’
dan vorige week J. We
maakten afspraken voor de volgende schoolweek. Donderdag gaan we mee oefenen
voor Independance Day met een 35tal kinderen van de school. De leerkrachten
nemen hun eigen klas voor een dagje weer over. Zaterdag is het dan zover met
Independance Day. We kijken er naar uit.
Zondag 17
maart
Toen we
vorige woensdag gingen observeren in de Cherno Baba Nursery School, nodigde de
directrice ons uit om op zondag, vandaag dus naar de Naming Ceremonie van de
baby van haar dochter te komen. Dat deden we met veel plezier. De leerkrachten
van onze school waren ook uitgenodigd en gingen met ons mee. We kwamen toe rond
12u en konden nog meegenieten van een ‘ontbijt’. Baobab met couscous. Om 16u
kwam het middagmaal. Een heerlijk nieuw Afrikaans gerecht dat we tot nog toe
niet kenden. Er was heel veel volk! Ongelofelijk hoe zo’n ceremonie eraan toe
gaat. De baby werd ‘Mohammed’ genaamd. Rond 18u keerden we huiswaarts. We
hebben veel gelachen en gedanst.
Maandag 18
maart
Deze week
werken we rond het thema gezondheid. Meer specifiek rond ziekte, ons lichaam en
gezonde voeding. We merken dat de kinderen echt weinig begrippen kennen rond
het lichaam. Ze missen tussen ‘hand’ en ‘arm’, ‘leg’ en ‘knee’, … Details zoals
wenkbrauw of nagel is nog veel te hoog gegrepen. We zoeken dus volop naar
manieren/activiteiten om hen iets bij te leren hieromtrent. We maakten een
levensgrote voedingsdriehoek. Daar werken we morgen rond. De leerkrachten zijn
iedere week laaiend enthousiast over onze themaliederen. We denken eraan om
voor ons vertrek een liedbundel aan te leggen van al onze themaliederen. Na de
middag gingen we radio’s kopen met de opbrengst van onze benefiet. We willen
dat elke klas een radio ter beschikking heeft! Vrijdag zullen we die
overhandigen. We kochten ook verf om lijnen op de speelplaats te schilderen.
Dat zullen we normaalgezien vrijdag doen na school. We hebben sinds vandaag ons
uniform om les te geven. Het is een leuk gevoel om er nu ‘echt’ bij te horen.
Dinsdag 19
maart
Op woensdag
20 maart om 10u30 werden we verwacht om samen met een gids door deze
voorziening te wandelen. Deze gids begeleidde ons naar een huisje en gaf daar
uitleg over deze ‘village’ en haar werking. SOS Children Village is een
internaat voor kinderen van anderhalf jaar tot veertien jaar oud. Het betreft
kinderen die wees, mishandeld of heel arm zijn. Deze kinderen worden in een
soort leefgroep geplaatst met maximum met tien. In totaal bestaat SOS Children
Village uit 98 kinderen. Die leefgroep krijgt een moeder, een vervangmoeder als
het ware. De kinderen leven samen in een huisje waar duidelijk aan de
basisbehoeften wordt voldaan. De nadruk ligt op het creëren van een warm en
liefdevol nest. De kinderen krijgen er kledij, gezonde voeding, kunnen genieten
van degelijk onderwijs en de verpleegkundige die daar werkt staat steeds paraat
voor de nodige zorgen. Het schooltje bestaat uit 240 kinderen dus er komen ook
kinderen van buitenaf. Opvallend was dat de kleuters uit Level 1 zowel Frans
als Engels leren. Het zag er allemaal erg degelijk uit. Er waren veel
prentenboeken, ramen, verlichting, mooie stoelen en tafels,… De leerkracht was
werkblaadjes aan het maken op zijn computer! SOS Children Village is een
onderdeel van een veel groter geheel waaronder SOS Clinic, SOS Mother and
Childcare, SOS Training center Mother and Adult, …
Vandaag moesten we geen les geven. We gingen mee met een
leerkracht naar ‘Bakoteh’ met de 35 kinderen die zaterdag moeten marcheren voor
Independance Day. Het was een soort algemene repetitie. We vertrokken om 9u aan
school en stapten zo’n 4-tal kilometer in de vlakke zon. Vreemd hoe warm het
hier al is zo vroeg in de morgen. We stopten wel af en toe om water voor de
kinderen te kopen. Opvallend hoe geen enkel kind begint te klagen hoewel het
zweet hen van het hoofd druppelt. Er waren zo’n 15 scholen aanwezig op een
gigantisch groot zandplein. Na een kwartiertje startte de parade. We moesten
een viertal toeren marcheren. Nadien stonden alle scholen naast elkaar in rijen
net zoals we zaterdag zullen moeten doen voor de president. Daarna werden alle
liederen gerepeteerd. Elke school zong zijn eigen schoollied en daarna werd het
volkslied herhaald. We waren aan de ene kant ontroerd omdat onze kleuters zo
flink waren, maar anderzijds ook een beetje ongerust. Het was echt warm, ze
hadden zo’n dorst en ze moesten dan plots plassen. We namen ze mee naar de
andere kant van het plein waar ze met z’n tienen op een rijtje zaten te plassen
in het zand.. En zo ging het maar door.. Tijdens de terugtocht besloot Kebba
(headteacher) dan toch maar om Modou te bellen om de kinderen te komen halen
met de auto zodat ze die lange tocht niet terug moesten doen. Wij vonden dat
een goed idee en waren in ons hoofd al aan het tellen hoeveel keer Modou heen
en weer zou moeten rijden om alle kinderen naar school te voeren maar dat bleek
niet nodig! Hij stak ze gewoon alle 35! in zijn jeep! Wij gingen te voet terug
maar even later kwam Modou ons ook oppikken.
Als we zo op tocht zijn met de kinderen spreken veel mensen
ons onderweg aan en vragen of ze hun kind naar onze school mogen brengen.
Blijkbaar hebben ze vertrouwen in blanke gezichten. Er lopen ook vaak
straatkinderen mee achter onze kinderen. Dat blijft toch wel erg zielig. Net
zoals wanneer we toneel spelen op de speelplaats. Ze klimmen bijna over de
poort om te kunnen meevolgen. Als je weet dat de kinderen maar 2 dallasi per
week moeten betalen (44 dallasi is 1 euro) moeten die ouders toch wel erg arm
zijn…
Zaterdag 23 maart
Een onvergetelijke dag, echt waar. We vertrokken deze morgenvroeg,
met de bus die ons kwam ophalen, naar het schooltje om de kinderen en de
leerkrachten op te halen. Rond 9u vertrokken we richting Banjul met het busje
volgeladen. 35 kinderen en 11 leerkrachten. De buschauffeur reed nogal
‘gevaarlijk’ waardoor ons hart meerdere malen bijna stil stond! Maar dat stond
het enthousiasme van de kinderen en de leerkrachten zeker niet in de weg!
Aangekomen in Banjul werden we uit het busje geladen en moesten we nog een kilometer
of twee aanschuiven. Zo’n twee uur lang schoven we beetje bij beetje op. De
kinderen kwamen logischerwijs snel vragen om eten en drinken en werden wat
verveeld door het lange wachten. Na een eind aanschuiven zagen we nog een mooi
staaltje van een echte Afrikaanse discussie. Een andere school wilde ons niet
doorlaten in de rij. Het scheelde geen haar of ze trokken elkaars pruik af.
Miss Colley, een echte koppigaard, gaf niet af en wilde voor
deze school kruipen. Onze kinderen moesten dus razendsnel wandelen en werden
net niet verpletterd. Ook de school naast ons deed dit. Het leek dus op een
race. We waren echt beschaamd. De politie moest net niet tussenkomen.
Uiteindelijk waren wij verloren J.
Dit heet dan ‘Solidarity March’…
Uiteindelijk kwamen we goed en wel aan op het plein en mochten we marcheren
en zingen. Heel fijn. We vermoeden dat onze school er wat uitsprong door ons
enthousiasme. In principe mocht er niet gezongen worden tussen het marcheren J.
Na een halfuurtje optreden keerden we terug naar school. Rond 13u30 kwamen we
toe en aten allemaal samen heerlijke Chicken Yassa. Rond 14u30 gingen de
kinderen naar huis en wij ook. Eerste werk.. de douche in!
Liedjes:
Thema
colours:
Op melodie
van ‘Colour dance – Patty chukla’
‘Colours, colours, everywhere
Colours, colours, here en thereColours, colours, that I see
Colours, colours on you and me’
Refr. Dance, dance, dance, dance,
all the colours everywhere (2x)
Op melodie
van ‘Umama Nothata’
I’m sad today-day, I’m sad today’day, I’m sad today’day, be sad with me.
I’m scared today-day, I’m scared today’day, I’m scared today’day, be scared with me.
I’m angry today-day, I’m angry today’day, I’m angry today’day, be angry with me.’
Thema:
Health
Refr:
‘I’m happy with my body,
jipiejajeej, I smell, I taste, I see, I hear, wonderfull thing.
See how I jump, I jump so high, I
jump so high, I jump very high, I jump till I can touch the skyand I jump, and I jump, and I jump,….
See how I clap, I clap so loud, I clap so loud, I clap very loud, I clap so you can hear me all,
and I clap, and I clap, and I clap,…
See how I shake, I shake so nice, I shake so nice, I shake very nice, I shake till I can touch my friend
and I shake, and I shake, and I shake, and I shake,….
Goodmorning to you, goodmorning to you,
Goodmorning dear children, goodmorning to you.
Goodmorning to you, goodmorning to you,
Our day is beginning, there’s so much to do!
Dagenlied
Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday,
Thursday, Friday and Saturday.
Seven days are in one week, clap
your hands and wave to me.Sunday, Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday and Saturday.
Nu start de
vakantie voor ons tot en met 15 april. Onze blogberichten zullen tot dan
misschien wat schaarser zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten