zaterdag 9 maart 2013


 

Onze tweede schoolweek zit erop! Vorige vrijdag drukte Kebba ons een hart onder de riem door uit te drukken hoe gelukkig hij is met onze komst. Hij bedankte ons voor onze inspanning. Als dat geen mooie afsluiter was van onze eerste lesweek!

 

Zaterdag 2 maart:

Op zaterdag 2 maart gingen we mee met Miss Baldeh, een van de leerkrachten, naar een bijeenkomst voor ‘headteachers’ van verschillende kleuterscholen.

 

De school waar de vergadering zou plaatsvinden was in Serrekunda. We zagen enkele gelijkenissen met onze school zoals de posters met het alfabet, dieren, cijfers, liedjes,… We zaten in een van de klaslokalen en mochten plaatsnemen op de bankjes van de kinderen. Doordat wij als het ware de plaats van de kleuters innamen merkten we een aantal zaken op zoals het feit dat sommigen in de zon zaten en er regelmatig vliegen op je komen zitten doordat de school open ramen heeft. Met deze omstandigheden hoeven we, voor onze kleuters in België, geen rekening te houden.

 

Twee directeurs zaten vooraan in het klaslokaal en namen de leiding over het gebeuren. De vergadering startte pas om 16u40 in plaats van 16u. We moesten aftekenen op een lijst voor aanwezigheid. Ze startten met het overlopen van enkele agendapunten allemaal met betrekking tot Independance Day.

 

De vergadering verliep nogal luid en chaotisch! Ze onderbraken elkaar vaak maar ze leken zich daar niet aan te storen. Op het einde vroeg een van de directeurs toch om het wat rustiger aan te doen. Het was zeer moeilijk om de vergadering in detail te volgen omdat het Engels van de directeur die het woord nam erg onduidelijk was voor ons. Daardoor hebben we misschien niet alles helemaal kunnen volgen. Bovendien praatten ze allemaal ook erg snel.

 

We waren positief verrast over het feit dat ergens wel structuur en organisatie in hun schoolsysteem zit. Ze maakten afspraken voor een volgende vergadering, ze hadden een aftekenlijst en de meesten waren aanwezig. Het viel op dat veel van de directeurs nog erg jong waren! Dat zie je in België minder vaak, heb ik de indruk, omdat je je precies eerst moet bewijzen en opgroeien alvorens je een dergelijke functie mag opnemen.

 

Inhoudelijk waren we verrast dat een groot deel van de vergadering ging naar de discussie over het al dan niet steunen/volgen van de president of niet. Stel je voor dat wij in België tijdens vergaderingen discussiëren over de Koning. Je voelt heel sterk dat dit onderwerp hier leeft. De directeur vatte uiteindelijk als volgt samen: ‘Jammeh is nu eenmaal onze president. We kunnen hem maar beter steunen en volgen. Enkel zo kunnen we hulp krijgen voor het onderwijs en worden we er alleen maar beter van.’ Over zijn vele vreemde standpunten werd met geen woord gerept!

 

 

 

Week 2: Thema gevoelens

 

Maandag 4 maart:

We startten de week met een nieuwe sketch rond Sid en Gigi. Zo leiden we het nieuwe thema feestelijk in. Gigi (de giraf) was heel erg gelukkig die dag. Vrijdag is het namelijk zijn verjaardag en daar kijkt hij enorm naar uit. Dit gelukkige gevoel (happy!) trokken we door naar onze activiteiten. We voelen dat de kinderen onze manier van lesgeven stilletjes aan beginnen begrijpen en appreciëren. Ook wij leren de kinderen beter kennen en dat vergemakkelijkt de omgang en het lesgeven ondanks de grote taalkloof.

 

Dinsdag 5 maart:

Dinsdag konden de kinderen experimenteren met verschillende verftechnieken in de creative room. Ze konden stempelen met wattenstaafjes en bladeren. Ze maakten afdrukken van zeepbellen en bliezen verf op een blaadje. Er was een erg grote betrokkenheid en inzet. We kochten schorten aan om te gebruiken in de creative room, ze hadden er maar 5. Nu heeft ieder kind er eentje.

We introduceerden werkblaadjes hoewel we ervan overtuigd zijn dat dit op lange termijn waarschijnlijk niet zal doorgaan. Maar het is een creatieve, doelgerichte en speelse manier waar kinderen plezier aan beleven en het laat toe om de kinderen hun evolutie in kennis en vaardigheden op te volgen.

 

Woensdag 6 maart:

Op woensdag gingen we observeren in de veelbesproken ‘Swallow-school’. We werden er zeer vriendelijk onthaald door de verschillende leerkrachten en er waren ook 15 Belgische studenten aanwezig. Dat maakte het bezoek erg leerrijk. We wisselden wat ervaringen uit en zagen heel wat verschillen. Het leek alsof de school meer ‘financiële mogelijkheden’ had. De school is veel groter doordat dit een nursery en een primary school is. De kinderen kunnen er blijven eten op school. Er is een grote speelplaats met leuk materiaal. Echt een interessante ervaring dus. Alleen jammer van een vervelend misverstand met een van de medewerkers van de organisatie uit België. Ze dacht dat we er zomaar binnenvielen hoewel wij meerdere pogingen hadden ondernomen om contact met hen op te nemen. Haar Afrikaanse collega’s hadden hier schijnbaar geen enkel probleem mee, integendeel we waren erg welkom. Vreemd om plots ergens niet meer welkom te zijn. Na dit bezoek gingen we nog langs in een nursery school niet ver daarvandaan. Deze vertoonde meer gelijkenis met onze school alleen de speelplaats was ook groter en in zand. Jammer dat onze speelplaats in steen is. De klas voor de allerkleinsten bevatte ook meer speelmateriaal dan wij in onze school hebben.

 

Donderdag 7 maart:

We brachten opnieuw een toneel op speelplaats waar vooral mimiek aan bod kwam. Dit werkt echt. De kinderen begrijpen de essentie van het verhaal. Ze hebben er écht plezier in! Dit proberen we in elk thema door te trekken. Het is voor ons ook een plezier om les te geven al vraagt het heel veel energie.

Dit halfuurtje buiten wekt ook de concentratie van de kinderen in de hand. We werken goed samen met de leerkrachten. Ze nemen kopietjes van onze werkblaadje, vragen naar onze mening, … Zoals eerder gezegd, we leren van elkaar.
 
Liefs Herlinde en Bieke

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten