Onze tweede
schoolweek zit erop! Vorige vrijdag drukte Kebba ons een hart onder de riem
door uit te drukken hoe gelukkig hij is met onze komst. Hij bedankte ons voor
onze inspanning. Als dat geen mooie afsluiter was van onze eerste lesweek!
Zaterdag 2
maart:
Op zaterdag
2 maart gingen we mee met Miss Baldeh, een van de leerkrachten, naar een
bijeenkomst voor ‘headteachers’ van verschillende kleuterscholen.
De school
waar de vergadering zou plaatsvinden was in Serrekunda. We zagen enkele
gelijkenissen met onze school zoals de posters met het alfabet, dieren,
cijfers, liedjes,… We zaten in een van de klaslokalen en mochten plaatsnemen op
de bankjes van de kinderen. Doordat wij als het ware de plaats van de kleuters
innamen merkten we een aantal zaken op zoals het feit dat sommigen in de zon
zaten en er regelmatig vliegen op je komen zitten doordat de school open ramen
heeft. Met deze omstandigheden hoeven we, voor onze kleuters in België, geen
rekening te houden.
Twee
directeurs zaten vooraan in het klaslokaal en namen de leiding over het
gebeuren. De vergadering startte pas om 16u40 in plaats van 16u. We moesten
aftekenen op een lijst voor aanwezigheid. Ze startten met het overlopen van
enkele agendapunten allemaal met betrekking tot Independance Day.
De
vergadering verliep nogal luid en chaotisch! Ze onderbraken elkaar vaak maar ze
leken zich daar niet aan te storen. Op het einde vroeg een van de directeurs
toch om het wat rustiger aan te doen. Het was zeer moeilijk om de vergadering
in detail te volgen omdat het Engels van de directeur die het woord nam erg
onduidelijk was voor ons. Daardoor hebben we misschien niet alles helemaal
kunnen volgen. Bovendien praatten ze allemaal ook erg snel.
We waren
positief verrast over het feit dat ergens wel structuur en organisatie in hun
schoolsysteem zit. Ze maakten afspraken voor een volgende vergadering, ze
hadden een aftekenlijst en de meesten waren aanwezig. Het viel op dat veel van
de directeurs nog erg jong waren! Dat zie je in België minder vaak, heb ik de
indruk, omdat je je precies eerst moet bewijzen en opgroeien alvorens je een
dergelijke functie mag opnemen.
Inhoudelijk
waren we verrast dat een groot deel van de vergadering ging naar de discussie
over het al dan niet steunen/volgen van de president of niet. Stel je voor dat
wij in België tijdens vergaderingen discussiëren over de Koning. Je voelt heel
sterk dat dit onderwerp hier leeft. De directeur vatte uiteindelijk als volgt
samen: ‘Jammeh is nu eenmaal onze president. We kunnen hem maar beter steunen
en volgen. Enkel zo kunnen we hulp krijgen voor het onderwijs en worden we er
alleen maar beter van.’ Over zijn vele vreemde standpunten werd met geen woord
gerept!
Week 2: Thema gevoelens
Maandag 4
maart:
We startten
de week met een nieuwe sketch rond Sid en Gigi. Zo leiden we het nieuwe thema
feestelijk in. Gigi (de giraf) was heel erg gelukkig die dag. Vrijdag is het
namelijk zijn verjaardag en daar kijkt hij enorm naar uit. Dit gelukkige gevoel
(happy!) trokken we door naar onze activiteiten. We voelen dat de kinderen onze
manier van lesgeven stilletjes aan beginnen begrijpen en appreciëren. Ook wij
leren de kinderen beter kennen en dat vergemakkelijkt de omgang en het lesgeven
ondanks de grote taalkloof.
Dinsdag 5
maart:
Dinsdag
konden de kinderen experimenteren met verschillende verftechnieken in de
creative room. Ze konden stempelen met wattenstaafjes en bladeren. Ze maakten
afdrukken van zeepbellen en bliezen verf op een blaadje. Er was een erg grote
betrokkenheid en inzet. We kochten schorten aan om te gebruiken in de creative
room, ze hadden er maar 5. Nu heeft ieder kind er eentje.
We
introduceerden werkblaadjes hoewel we ervan overtuigd zijn dat dit op lange
termijn waarschijnlijk niet zal doorgaan. Maar het is een creatieve,
doelgerichte en speelse manier waar kinderen plezier aan beleven en het laat
toe om de kinderen hun evolutie in kennis en vaardigheden op te volgen.
Woensdag 6
maart:
Op woensdag
gingen we observeren in de veelbesproken ‘Swallow-school’. We werden er zeer
vriendelijk onthaald door de verschillende leerkrachten en er waren ook 15
Belgische studenten aanwezig. Dat maakte het bezoek erg leerrijk. We wisselden
wat ervaringen uit en zagen heel wat verschillen. Het leek alsof de school meer
‘financiële mogelijkheden’ had. De school is veel groter doordat dit een
nursery en een primary school is. De kinderen kunnen er blijven eten op school.
Er is een grote speelplaats met leuk materiaal. Echt een interessante ervaring
dus. Alleen jammer van een vervelend misverstand met een van de medewerkers van
de organisatie uit België. Ze dacht dat we er zomaar binnenvielen hoewel wij
meerdere pogingen hadden ondernomen om contact met hen op te nemen. Haar
Afrikaanse collega’s hadden hier schijnbaar geen enkel probleem mee,
integendeel we waren erg welkom. Vreemd om plots ergens niet meer welkom te
zijn. Na dit bezoek gingen we nog langs in een nursery school niet ver
daarvandaan. Deze vertoonde meer gelijkenis met onze school alleen de
speelplaats was ook groter en in zand. Jammer dat onze speelplaats in steen is.
De klas voor de allerkleinsten bevatte ook meer speelmateriaal dan wij in onze
school hebben.
Donderdag 7
maart:
We brachten
opnieuw een toneel op speelplaats waar vooral mimiek aan bod kwam. Dit werkt
echt. De kinderen begrijpen de essentie van het verhaal. Ze hebben er écht
plezier in! Dit proberen we in elk thema door te trekken. Het is voor ons ook
een plezier om les te geven al vraagt het heel veel energie.
Dit
halfuurtje buiten wekt ook de concentratie van de kinderen in de hand. We
werken goed samen met de leerkrachten. Ze nemen kopietjes van onze werkblaadje,
vragen naar onze mening, … Zoals eerder gezegd, we leren van elkaar.
Liefs Herlinde en Bieke
Geen opmerkingen:
Een reactie posten