Vrijdag 8
maart:
De
vergadering was anders dan anders in die zin dat er slechts 5 minuten effectief
vergaderd werd. De overige 45 minuten werd er gezongen en gedanst J. Zalig toch! De vergadering ging nog even over Independance Day en
over Common Welth Day. Wat Common Welth Day precies inhoudt weten we nog niet.
Dat zullen we maandag zien want dat wordt maandag gevierd. Wat we wel al weten
is dat de kinderen eten mogen meebrengen en allemaal Afrikaans gekleed moeten
zijn. Wij worden ook verwacht Afrikaans gekleed te zijn dus de teachers zullen
ons helpen met de nodige attributen J. Onze tweede leuke schoolweek zit erop!
Maandag 9
maart:
Een
onvergetelijke feestdag die we met de hele school gevierd hebben. We waren om
8u op school om de kinderen te onthalen. We waren volledig opgekleed in een
Afrikaans kleed dat we van de leerkrachten kregen. Het voelde heerlijk om er
voor een dagje écht bij te horen! De kinderen moesten hun schooluniform niet
aandoen en mochten ook Afrikaanse kledij aandoen. Ze waren prachtig! Op de
speelplaats werd er gezongen en gedanst samen met de muzikanten. Rond 10u
trokken we op tocht van de ene ‘compound’ naar de andere. In een compound leven
verschillende familieleden samen in verschillende huisjes die verbonden zijn
met een binnenplein waar geleefd wordt. Er werd gezongen tijdens de stoet en zo
werd geld verzameld bij de ouders van de kinderen ten voordele van het
schooltje. Met de opbrengst zal schoolmateriaal aangekocht worden zoals
potloden, stiften, …
De idee
achter deze feestdag is de samenhorigheid en verbondenheid tussen mensen uit
verschillende werelddelen. Of je nu groot, klein, zwart of blank bent… iedereen
is gelijk. Het was een lastige tocht voor de kinderen, wijzelf hadden het ook
een beetje zwaar. We zijn die warmte toch niet echt gewoon. De tocht duurde
zo’n 2 uur in de blakende zon. Onderweg kochten we water voor de kinderen die
na een uur écht grote dorst hadden. Misschien een aandachtspuntje voor volgende
jaar? We kunnen dat vrijdag eens aankaarten op de vergadering. Misschien kan
ieder kind een drinkbeker meenemen op tocht.
Rond 12u
kwamen we terug aan op school. Daar aten we allemaal samen. De kinderen
brachten voor een keertje eten mee naar school. Echt een heel mooi moment!
Daarna gingen de kinderen naar huis. De leerkrachten gingen nog mee naar onze
compound waar we rond 5u nog pannenkoeken voor hen bakten als afsluiter van een
hele mooie dag.
Dinsdag 12
maart
Start van
het thema dieren. In level 1 voel je erg goed dat de kinderen de Engelse
benaming van de dieren niet kunnen. In hogere levels kennen ze de dieren al
beter alsook hun kenmerken. Vandaag spitsten we ons toe op hond en kat. We
leerden voor het eerst een versje aan en opnieuw een gemeenschappelijk
themalied. We hadden de indruk dat de kinderen het niet gewoon waren om een
versje aan te leren maar het had wel veel succes. We leerden aan door middel
van een spel waardoor de kinderen er snel weg mee waren. Het themalied is erg
grappig omdat we werken met de dierengeluiden. Het is hartverwarmend om de
kinderen op de speelplaats spontaan de vorige themaliederen te horen zingen. We
genieten echt met volle teugen van het lesgeven. De kinderen kennen ons al goed
en wij hen. We beginnen stilletjes aan te beseffen dat het afscheid misschien
toch niet zo makkelijk zal zijn…
Woensdag 13
maart
Op woensdag
gingen we op bezoek naar een schooltje dat sinds 1990 werd opgericht door een
dame die nu nog steeds de directeur is van de school. Aanvankelijk had ze 1
klas met 12 leerlingen met bijzonder weinig materiaal waarbij ze zelf toegaf
dat de lessen ‘boring’ waren. Later kreeg ze hulp om effectief een school te
bouwen. Ze koos voor deze concrete hulp in plaats van een financiële gift want
ze is er zich van bewust dat geld snel ‘verdwijnt’. Geleidelijk aan groeide het
schooltje, zonder grote sponsorhulp, uit tot een school van 132 leerlingen in
een degelijk schoolgebouw.
De school
bestaat uit 4 klassen van maximum 36 leerlingen per klas. Ze probeert de
klassen in te delen volgens leeftijd maar soms moet ze wel uitzonderingen maken
wanneer een kind bijvoorbeeld pas op zijn zesde voor de eerste keer naar school
komt. Kinderen blijven in principe niet zitten tenzij ze de leeftijd nog niet
bereikt hebben om naar de ‘Primary School’ te gaan. Na de school wordt in
principe geen bijles gegeven maar kinderen met leerproblemen kunnen wel extra
oefening krijgen tijdens de pauze.
De school
heeft slechts tweemaal studenten op bezoek gehad die daar hun stage kwamen
doen. Deze ervaring beviel zowel haar als de studenten zeer positief. Daarom
zou ze in de toekomst graag scholen vinden in België waarmee ze kan
samenwerken. De school leeft van het inschrijvingsgeld dat 2400 dallasi (54
euro) bedraagt. Helaas is dit voor veel kinderen in de buurt een niet haalbaar
bedrag en daardoor vallen die gezinnen uit de boot. Het inschrijvingsgeld is
ook goed voor 2 schooluniformen en 1 sportoutfit. Het lijkt alsof ze zeer
bewust met dit geld omgaan en het besteden aan degelijk materiaal.
We vroegen
de directeur hoe ze dacht over straffen en belonen. Ze straffen de kinderen
door ze op hun knieën op de grond te laten zitten met hun gezicht naar de muur
en hun handen boven hun hoofd. Kinderen die echt moeilijk gedrag vertonen
moeten soms even nablijven met een leerkracht. Belonen doen ze door positieve
bevestiging aan de hand van een klapliedje of soms krijgen ze een kleine
beloning in de vorm van een ‘prulletje’.
We vroegen
de directeur hoe ze dacht over creatieve lessen. Het leek alsof ze hier echt
voor openstond. Ze zei wel dat ze niet altijd voldoende materiaal heeft zoals
verf en dergelijke maar ze doen hun best. Ze toonde haar materiaalkast en daar
lagen scharen in, wat kleurpotloden, plasticine en verf die ze van toeristen
kregen.
We vroegen
ook of het mogelijk was om kinderen met een beperking op te nemen in de school.
Ze zei dat ze dit niet deden omdat er een speciale school is voor kinderen met
een beperking. Het leek niet alsof ze dit niet wou maar eerder dat ze geen
specifiek materiaal hebben voor deze doelgroep.
Donderdag
14 maart
Een rustige
dag op school. Bieke en ik besloten om onze bewegingsopvoeding eens samen te
organiseren. Aan de hand van leuke bewegingsspelletjes hielden we een
klasstrijd. Het was eens iets totaal anders voor de kinderen en de
leerkrachten. Het blijft wel erg lastig om in dergelijke hitte les te geven en
zeker voor de kinderen die erin moeten sporten. Verder niets speciaals!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten