vrijdag 15 maart 2013

Bericht uit Gambia!


Vrijdag 8 maart:



De vergadering was anders dan anders in die zin dat er slechts 5 minuten effectief vergaderd werd. De overige 45 minuten werd er gezongen en gedanst J. Zalig toch! De vergadering ging nog even over Independance Day en over Common Welth Day. Wat Common Welth Day precies inhoudt weten we nog niet. Dat zullen we maandag zien want dat wordt maandag gevierd. Wat we wel al weten is dat de kinderen eten mogen meebrengen en allemaal Afrikaans gekleed moeten zijn. Wij worden ook verwacht Afrikaans gekleed te zijn dus de teachers zullen ons helpen met de nodige attributen J. Onze tweede leuke schoolweek zit erop!

 

Maandag 9 maart:

Een onvergetelijke feestdag die we met de hele school gevierd hebben. We waren om 8u op school om de kinderen te onthalen. We waren volledig opgekleed in een Afrikaans kleed dat we van de leerkrachten kregen. Het voelde heerlijk om er voor een dagje écht bij te horen! De kinderen moesten hun schooluniform niet aandoen en mochten ook Afrikaanse kledij aandoen. Ze waren prachtig! Op de speelplaats werd er gezongen en gedanst samen met de muzikanten. Rond 10u trokken we op tocht van de ene ‘compound’ naar de andere. In een compound leven verschillende familieleden samen in verschillende huisjes die verbonden zijn met een binnenplein waar geleefd wordt. Er werd gezongen tijdens de stoet en zo werd geld verzameld bij de ouders van de kinderen ten voordele van het schooltje. Met de opbrengst zal schoolmateriaal aangekocht worden zoals potloden, stiften, …

De idee achter deze feestdag is de samenhorigheid en verbondenheid tussen mensen uit verschillende werelddelen. Of je nu groot, klein, zwart of blank bent… iedereen is gelijk. Het was een lastige tocht voor de kinderen, wijzelf hadden het ook een beetje zwaar. We zijn die warmte toch niet echt gewoon. De tocht duurde zo’n 2 uur in de blakende zon. Onderweg kochten we water voor de kinderen die na een uur écht grote dorst hadden. Misschien een aandachtspuntje voor volgende jaar? We kunnen dat vrijdag eens aankaarten op de vergadering. Misschien kan ieder kind een drinkbeker meenemen op tocht.

Rond 12u kwamen we terug aan op school. Daar aten we allemaal samen. De kinderen brachten voor een keertje eten mee naar school. Echt een heel mooi moment! Daarna gingen de kinderen naar huis. De leerkrachten gingen nog mee naar onze compound waar we rond 5u nog pannenkoeken voor hen bakten als afsluiter van een hele mooie dag.



Dinsdag 12 maart

Start van het thema dieren. In level 1 voel je erg goed dat de kinderen de Engelse benaming van de dieren niet kunnen. In hogere levels kennen ze de dieren al beter alsook hun kenmerken. Vandaag spitsten we ons toe op hond en kat. We leerden voor het eerst een versje aan en opnieuw een gemeenschappelijk themalied. We hadden de indruk dat de kinderen het niet gewoon waren om een versje aan te leren maar het had wel veel succes. We leerden aan door middel van een spel waardoor de kinderen er snel weg mee waren. Het themalied is erg grappig omdat we werken met de dierengeluiden. Het is hartverwarmend om de kinderen op de speelplaats spontaan de vorige themaliederen te horen zingen. We genieten echt met volle teugen van het lesgeven. De kinderen kennen ons al goed en wij hen. We beginnen stilletjes aan te beseffen dat het afscheid misschien toch niet zo makkelijk zal zijn…


Woensdag 13 maart


Op woensdag gingen we op bezoek naar een schooltje dat sinds 1990 werd opgericht door een dame die nu nog steeds de directeur is van de school. Aanvankelijk had ze 1 klas met 12 leerlingen met bijzonder weinig materiaal waarbij ze zelf toegaf dat de lessen ‘boring’ waren. Later kreeg ze hulp om effectief een school te bouwen. Ze koos voor deze concrete hulp in plaats van een financiële gift want ze is er zich van bewust dat geld snel ‘verdwijnt’. Geleidelijk aan groeide het schooltje, zonder grote sponsorhulp, uit tot een school van 132 leerlingen in een degelijk schoolgebouw.

 

De school bestaat uit 4 klassen van maximum 36 leerlingen per klas. Ze probeert de klassen in te delen volgens leeftijd maar soms moet ze wel uitzonderingen maken wanneer een kind bijvoorbeeld pas op zijn zesde voor de eerste keer naar school komt. Kinderen blijven in principe niet zitten tenzij ze de leeftijd nog niet bereikt hebben om naar de ‘Primary School’ te gaan. Na de school wordt in principe geen bijles gegeven maar kinderen met leerproblemen kunnen wel extra oefening krijgen tijdens de pauze.

 

De school heeft slechts tweemaal studenten op bezoek gehad die daar hun stage kwamen doen. Deze ervaring beviel zowel haar als de studenten zeer positief. Daarom zou ze in de toekomst graag scholen vinden in België waarmee ze kan samenwerken. De school leeft van het inschrijvingsgeld dat 2400 dallasi (54 euro) bedraagt. Helaas is dit voor veel kinderen in de buurt een niet haalbaar bedrag en daardoor vallen die gezinnen uit de boot. Het inschrijvingsgeld is ook goed voor 2 schooluniformen en 1 sportoutfit. Het lijkt alsof ze zeer bewust met dit geld omgaan en het besteden aan degelijk materiaal.

 

We vroegen de directeur hoe ze dacht over straffen en belonen. Ze straffen de kinderen door ze op hun knieën op de grond te laten zitten met hun gezicht naar de muur en hun handen boven hun hoofd. Kinderen die echt moeilijk gedrag vertonen moeten soms even nablijven met een leerkracht. Belonen doen ze door positieve bevestiging aan de hand van een klapliedje of soms krijgen ze een kleine beloning in de vorm van een ‘prulletje’.

 

We vroegen de directeur hoe ze dacht over creatieve lessen. Het leek alsof ze hier echt voor openstond. Ze zei wel dat ze niet altijd voldoende materiaal heeft zoals verf en dergelijke maar ze doen hun best. Ze toonde haar materiaalkast en daar lagen scharen in, wat kleurpotloden, plasticine en verf die ze van toeristen kregen.

 

We vroegen ook of het mogelijk was om kinderen met een beperking op te nemen in de school. Ze zei dat ze dit niet deden omdat er een speciale school is voor kinderen met een beperking. Het leek niet alsof ze dit niet wou maar eerder dat ze geen specifiek materiaal hebben voor deze doelgroep.



Donderdag 14 maart

Een rustige dag op school. Bieke en ik besloten om onze bewegingsopvoeding eens samen te organiseren. Aan de hand van leuke bewegingsspelletjes hielden we een klasstrijd. Het was eens iets totaal anders voor de kinderen en de leerkrachten. Het blijft wel erg lastig om in dergelijke hitte les te geven en zeker voor de kinderen die erin moeten sporten. Verder niets speciaals!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten