donderdag 28 februari 2013

Goodmorning teacher, goodmorning friend!





Goodmorning teacher, goodmorning friend!
Deze week gingen we van start met het thema ‘colours’. We hadden tijdens onze observatiedagen gemerkt dat heel veel kinderen (uit de verschillende levels) de kleuren niet kennen! Hier willen we deze week werk van maken!

Jammergenoeg viel zondagavond het eerste ‘Banjul Belly’-slachtoffer. Ariane(orthopedagoge) is heel erg ziek en komt maandag en dinsdag niet mee naar school. Ze blijft alleen thuis. Een beetje vervelend maar we hebben geen andere keus. We blijven wel in contact via gsm voor het geval ze ons nodig heeft. Ze heeft geen koorts wat ons een beetje gerust stelt. Ze houdt ook al wat water binnen!

Enkele weetjes over het schooltje voor onze Belgische collega’s:

  • De kinderen hebben geen hoeken/speelgoed in klas. Ze zitten op banken zoals in een eerste leerjaar.
  • Om naar school te gaan stappen we 20 minuten door het zand. Enkele kippen en geiten begeleiden ons vriendelijk J
  • De school duurt van 9-13u waarvan effectief op hun stoeltje achter hun bank van 9 tot 10u20 en van 11u tot 13u! Vreselijk lange blokken dus! Onze bewegingstussendoortjes zijn hier heilig.
  • Doordat alles in openlucht (open ramen en deuren) gebeurt, moeten we onze stem soms wel wat belasten en komen we vaak met hese stem naar huis.

We vertrokken met onze rugzak met wat materiaal in naar school. De vroege ochtenwandeling deed ons deugd! In België is dat met de wagen volgeladen… het contrast is groot J.We begonnen onze dag gezamenlijk op de speelplaats met een sketch (snake Sid kwam op bezoek, een handpop). Dit vormde ook de inleiding op ons thema. Het was zalig! We hadden de kinderen meteen mee en de leerkrachten eigenlijk ook… In klas doen ze ook altijd mee met de activiteiten. Soms antwoorden ze zelf in de plaats van de kinderen ;).
De kinderen waren de hele voormiddag erg betrokken. Herlinde begon de dag met bewegingsopvoeding. Even wennen wel, een tikspel in 30°C! Na de pauze volgde wiskunde, taal en een waarneming rond kleuren. De leerkrachten waren heel positief! We hebben het gevoel dat ze echt openstaan voor onze aanpak.
Tijdens de speeltijd werden we opnieuw aangeklampt door Mister Touray. Ik denk dat Bieke en ik, zonder overdrijven, zo’n 25 kinderen verzorgd hebben in 40 minuten tijd. Van blaren tot open wonden tot vreemde insectenbeten. We denken eraan om een deel van onze opbrengst naar de EHBO-koffer te laten gaan. Hoe de koffer aangevuld wordt weten we nog niet…
Na school begeleiden we vaak kindjes naar de ‘Medical Post’ niet zo ver van het schooltje. Dit werd mee opgericht met het schooltje in 2006. Een kindje had haar teen gebroken doordat er een steen was op gevallen. Gek toch dat we dat in school moeten vaststellen en met het kind naar de dokter gaan. Stel je eens voor dat dat in België zo de gang van zaken is.

Voor dinsdag voorzien we een werkblaadje voor de kinderen. Op maandag om 13u gingen we naar de plaatselijke ‘copytheek’ die we plots ontdekten. Uiteraard was die gesloten J. Hij zou om 19u terug opengaan. Toen we er om 19u aankwamen en we om 80 kopies vroegen, vielen ze bijna omver. J We mochten er ’s avonds om 22u30 nog om. We besloten om dat dinsdagmorgen te gaan ophalen voor we naar school vertrokken. Dat was ok voor hem. We moesten hem bellen en hij zou zijn winkel dan opendoen voor ons.
Het lesgeven op zich is heel erg leuk. De sfeer is onvoorstelbaar. In klas staan alle ramen en deuren open, precies alsof we buiten zouden lesgeven. De leerkrachten zijn erg enthousiast en we kregen een eerste goede evaluatie! Woehoew! Wat wel erg tegenvalt is het niveau van de kinderen. Het is nog lager dan verwacht. Het maakt ons allemaal een beetje moedeloos.
Meer en meer beginnen we te beseffen dat veel van hun kennis schijn is. Ze kunnen het alfabet 100x afdreunen maar kunnen geen afzonderlijke letters benoemen, ze dreunen de verschillende vormen (cirkel, driehoek,…) die op de muur geschilderd staan perfect af, maar kunnen geen afzonderlijke vorm benoemen als je die in 3D bij je hebt. Ze kennen de kleuren niet, kennen heel weinig Engels, … We hebben wel te doen met de kinderen. Hoe zouden wij ons voelen als we in het chinees les krijgen. We geven les met handen en voeten, letterlijk! Je hebt wel in iedere klas een aantal ‘uitblinkers’ die ervoor zorgen dat je activiteiten ergens toch slagen omdat zij de boel rechthouden! Bij de individuele oefeningen (werkblaadje verbinden van voorwerp aan het kleur) vallen de meesten uit de boot. In de namiddag geeft een van de leerkrachten bijles aan enkele kinderen. Je zou verwachten dat dit de kinderen zijn die een achterstand hebben of wat moeillijker leren maar neen. Er wordt bijles gegeven aan de ‘rapsten’ van de klas!!! Daar kun je toch niet bij.. Geldt hier dan misschien de wet van de sterkste? Nuja, ze bedoelen het allemaal wel heel goed hoor, maar het systeem zit gewoon helemaal niet goed.Ze bouwen op drijfzand.
Hoewel dit allemaal erg negatief klinkt, houden we de moed erin hoor. Met 5 koppen samen verzinnen we de meest creatieve activiteiten en gaan er voor. Nu geven we 4 weken full-time les en dan nog 2 dagen voor de paasvakantie begint.
Wat we niet vaak in onze blog omschrijven is de armoede hier omdat we dit beeld niet te veel wil afschilderen maar toch even dit.. Wat niet went en waarschijnlijk nooit zal wennen is kleine jongens en meisjes die aan onze rok komen trekken om geld. Toen we met een van de jongens een gesprekje aanknoopten waren we gechoqueerd toen hij vertelde dat hij in de voormiddag naar school gaat. Dit deed ons beseffen dat misschien ook kinderen van onze klas in de namiddag moeten gaan bedelen.
Weetjes:
  • Toen we bij een van de leerkrachten mochten gaan eten schreeuwde haar dochter van ongeveer 1 jaar haar longen uit haar lijf toen ze ons zag… Ze had nog nooit blanken gezien. Even raar voor haar als voor ons…
  • Op maandagavond hoorden we in ons tuintje plots een gigantische knal: Gambiaans vuurwerk, een blik gecondenseerde melk op kolen?? Plezier verzekerd toen die gekke blanken in een wup (in onze pyjama) buiten stonden om te kijken wat er gaande was!!

Heel veel liefs!
Herlinde en Bieke




Geen opmerkingen:

Een reactie posten