vrijdag 22 februari 2013

Bericht uit Gambia (Week 2: 15-22 februari)


Gambia, the smiling coast of Africa!

De eerste week vloog voorbij! Er kroop heel veel tijd in kleine dingen zoals een goede supermarkt vinden, een goedkope internetverbinding aanschaffen, verplaatsingen meestal te voet, … Nu zijn we op het punt gekomen dat we onze draai stilaan vinden. We koken al wat gevarieerder, vinden sneller oplossingen voor praktische problemen zoals kuisen zonder kuisgerief en beginnen onze weg en de mensen uit de buurt te kennen.

Vorige week hadden we een eerste vergadering met het lerarenteam van het schooltje. De vergadering was gepland van 12 tot 12u30. We kwamen om 13u45 buiten J. Er hing heel veel tijd naar onze verwelkoming. Iedere leerkracht moest een woordje zeggen en daarna kwam de ‘headteacher Kebba’ aan het woord. Highly welcome, thanks to God, one big Gambian family, learn from each other, … waren zaken die vaak terug kwamen. Daarna volgde een Islamitisch gebed en een Christelijk gebed waarbij we werden uitgenodigd om deel te nemen. Na het gebed volgden de praktische zaken omtrent het lesgeven. We spraken af dat we vanaf dinsdag zouden gaan observeren. Maandag was het Independence Day en was er geen school. We werden wel uitgenodigd om samen met de leerkrachten naar de stoet te gaan kijken in Banjul, de hoofdstad van Gambia. Daarna aten we samen onze eerste Afrikaanse maaltijd bij Modou thuis. Volgende week zullen we ook eens samen koken. Ze zullen ons de kneepjes van het vak leren ;). Vanaf dan kunnen we wat meer eten dan rijst met groenten en tapalapa ;) want tot daar reikt onze kennis voorlopig. Na een week observeren vliegen we erin.

We moeten een aantal praktische zaken in acht nemen als we lesgeven zoals het invullen van het aanwezigheidsregister voor de leerkrachten en het notitieboek voor voorstellen, bedenkingen of problemen. Daarnaast spoorden ze er zeer sterk op aan dat we zouden leren van elkaar. Wij geven aan hen en krijgen terug. Zij geven aan ons en wij geven terug. Na de vergadering hadden we allemaal een zwaar hoofd. De vergadering verliep nét iets chaotischer en luider als wij gewoon zijn.

We vroegen Modou meer informatie rond het bidden in Gambia. Iedere morgen worden we om 6u30 gewekt door het gebed vanuit de Moskee. Een soort repetitieve klaagzang, aanvankelijk een beetje beangstigend zelf. Nu zijn we dat al gewoon. Normaal bidden ze 5x per dag maar Modou wist ons te vertellen dat ze die momenten toch niet zo nauw nemen. Onlangs waren we in de buurt van de Moskee toen het gebed terug werd afgekondigd en het leven op straat ging gewoon ongestoord verder.

Vorige zondag kuisten we ons huisje en deden we de was. Na een hele dag wassen hingen onze kleren aan de waslijn. We hielden er rugpijn en pijnlijke handen aan over. Maar het was een toffe ervaring. Respect voor de vrouwen die hier de was van Modou en zijn gezin komen doen. Die staan een hele dag voorovergebogen over een teil in de vlakke zon! Streiken doen ze met een vorm (zoals een strijkijzer maar dan volledig uit ijzer) die ze vullen met kolen. Terwijl wij aan het wassen waren kwam een priester thuis bij Modou om te bidden met de kinderen en een aantal kinderen uit de buurt. De kinderen moesten voortdurend gebeden herhalen en opzeggen van 9 tot 12u! Als ze fouten maakten werden ze met een stok op de vingers geslagen…

 

Zondagavond speelden we spelletjes met de kinderen van Modou. Ongelofelijk hoe die na verloop van tijd komen knuffelen! Hun lach is ook ontzettend aanstekelijk! Hun engels is niet zo uitmuntend. Lamin is 7 en begrijpt erg weinig, Caddy is 11 en kan een eenvoudig gesprek voeren. Het viel ons op dat de kinderen heel erg schrokken als ze een ‘fout’ maakten tijdens het spel of als ze het spel verloren!? Misschien leren we hier meer uit tijdens onze observaties.

Op maandag was het Independence Day. De ‘teachers’ hadden ons uitgenodigd om met hen mee te gaan. De ceremonie vond plaats in de hoofdstad Banjul. Die was niet zo spectulair, integendeel, erg slechte wegen en veel armoede en niet zo groot als verwacht. De ceremonie was wel erg spectaculair. We kwamen toe rond 9u30. Op dat moment was er al zo’n 600 man allemaal in de vlakke zon op de tribunes klaar om de president te begroeten. De president kwam rond 12u30 toe! De president van o.a. Senegal was er ook. We starten ook op de tribunes maar na een uur bakken in de zon besloten de teachers om ons een andere plek te geven. ‘Wij hadden het volgens hen te warm’ J. We schoven tribune per tribune op tot we op de vipplaatsen onder een tent zaten op de tweede rij vlakbij de plaats waar de president zou komen en de parades zouden plaatsvinden.We vermoeden dat onze blanke kleur ons hierbij hielp. Modou vertelde ons dat enkel diegene die er ‘civilized’ uitzagen op die plaatsen mochten zitten. Het marcheren was echt imposant. Dit marcheren zullen we later nog doen met onze kleuters ergens in maart! Het leger-security-navie-… stonden uren opgesteld (stokstijf) in het midden van het plein. Er werden er zo’n 5 afgevoerd. De overige 550 hielden stand. Respect!

Het contact met de leerkrachten verliep erg goed. We leerden hen wat beter kennen. Na de ceremonie gingen we allen samen bij Modou Afrikaans eten uit één kom én met onze handen! Daarna speelden we samen een spel. Het kon niet op want daarna gingen we nog samen naar het strand waar we veel tijd hadden om te babbelen en elkaar beter te leren kennen. We kijken er echt naar uit om samen te werken. Tot slot van deze mooie dag verzekerden ze ons nog dat we steeds beroep op hen mogen doen. Zowel voor schoolse zaken als voor goedkope markten bezoeken, culturele uitstappen, eten bij hen thuis,…

Op donderdagavond werden we uitgenodigd bij Fatoumata,een van de leerkrachten. Een vrouw uit haar buurt gingen trouwen en wij mochten met haar mee de ceremonie bijwonen. Om 17u verzamelden we aan het schooltje en we werden daar door opgewacht. Ze nam ons mee naar haar thuis. Daar leerden we haar hele familie kennen en de wijze waarop ze daar samen leven. Rond 19u gingen we naar de ceremonie die er wat anders dan anders aan toe ging omdat de moeder van de bruid recentelijk overleden is. Uit respect vieren ze wat soberder. De bruid kwam pas om 20 aan. Daarna werden we opnieuw uitgenodigd bij deleerkacht thuis waar we een volledige Afrikaanse maaltijd aangeboden kregen. We aten allevijf opnieuw uit een kom. We beginnen het stilaan gewoon te vinden!

Onze eerste observatiedagen op school hebben bij ons een diepe indruk nagelaten. Het verschil in onderwijs is gigantisch. Ondanks het feit dat we op voorhand een vrij goed beeld hadden van de klasinrichting en de werking van het schooltje was het een grote brok om te verwerken. Hieronder sommen we een aantal zaken op die ons echt bijbleven waar het verschil echt duidelijk is:

  • Onthaal: Er is een onthaalmoment waarbij slechts een element aan bod komt namelijk het benoemen van de dag. Dit benoemen gebeurt door de juf. De kinderen herhalen.
  • De kinderen werken in klas gedurende 2 uur aan een stuk rond 1 onderwerp. De lesinhoud rond dit ene onderwerp is gebaseerd op nazeggen en herhalen. De kinderen dreunen de leerstof af en hebben de leerstof niet mee (op enkele uitzonderingen na.) ‘This is colour blue, what colour is this?’ (Teacher)’This is colour blue (children). Dit doen ze en aantal minuten lang tot ze overgaan naar een ander kleur. Hetzelfde principe wordt gehanteerd bij cijfers, vormen en letters. Je voelt heel duidelijk dat de concentratie enorm daalt en de kinderen niet betrokken en geboeid zijn.
  • Op woensdagvoormiddag werkte level 1 in de Holistic room. Deze hoekenklas lijkt erg op de hoekenklas van bij ons. Er is voldoende en leerzaam materiaal aanwezig. Jammer genoeg moesten we constateren dat het materiaal niet steeds gebruikt wordt zoals aangewezen. Misschien moeten we de spelletjes die het minst gekend zijn vaak spelen met de kinderen opdat ook de leerkrachten de spelregels leren kennen.
  • Het begrip speeltijd kan je hier niet letterlijk nemen, noem het eerder een pauze. De kinderen eten een tussendoortje en drinken iets terwijl ze gevraagd worden om neer te zitten op de speelplaats. Na een tiental minuten mogen de kinderen in principe spelen. De kleine ruimte van de speelplaats en het ontbreken van speelprikkels zorgt ervoor dat dit chaotisch verloopt. Veel kinderen vechten, vallen of zitten doelloos op de grond. De speeltijd duurt bovendien 40 minuten. Misschien kunnen we enkele bewegingsspelletjes aanbrengen in kleine groepjes.
  • We vermoeden dat de leerkrachten hun klas af en toe eens een tijd alleen laten. Op zich bestaat het gevaar niet dat de kinderen zouden weglopen of dergelijke maar het is verloren tijd om de kinderen te stimuleren.
  • Zelfredzaamheid en zelfstandigheid: In principe wordt bijna alles hen uit handen genomen. De leerkracht zegt voor, toont voor, … Kinderen worden zelden echt aangezet tot nadenken. Als ze dan een test moeten afleggen falen ze de test. Slechts 6 van de 29 kinderen halen de helft van de punten. Als ze dan tijdens een oefening toch aan het denken gezet worden doen ze dit kind per kind en verloopt dit tergend langzaam. Zo mocht een kind met het cijfer 6 in zijn handen naar voor komen en dat cijfer aanduiden op het bord. En dat zo’n 35 kinderen lang!

Hieronder sommen we een aantal zaken op die we heel aangenaam vonden:

·         De juffen die wij hadden waren heel lief en betrokken met de kinderen. Ze waren enthousiast en stonden echt voor de klas. Ze hadden plezier in wat ze deden. Ze willen de kinderen echt iets bijleren, of dit nu op de juiste manier gebeurt, tot daar aan toe.

·         Bijna alle leerkrachten waren aanwezig op de speelplaats gedurende de speeltijd. Mister Tourray controleert de kinderen op verwondingen en verzorgt ze nadien ook. De kuisvrouw is steeds in de buurt om de kinderen tijdens de lessen te begeleiden op de toiletten en hun handen te leren wassen. Misschien kunnen we dit nog doortrekken naar de week waar we rond hygiëne en gezondheid zullen werken. Dokter Ibrahim haalt af en toe kinderen uit de klas om ze te verzorgen.

·         We zullen elke vrijdag na school een korte ‘workshop’ geven over eerste hulp bij ongevallen. Dit op vraag van de leerkrachten!! Ze willen echt meer bijleren hieromtrent.

·         We vinden het belangrijk voor een goede communicatie en werking van de school dat er op vrijdag steeds een vergadering plaatsvindt.

·         De leerkrachten zijn écht blij met onze komst. Ze blijven benadrukken dat we kunnen leren van elkaar.

·         We draaien al goed mee in het systeem van de school en hebben elk 2 dagen in de week de taak om alle kinderen toe te spreken en zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de speelplaats.

·         We kregen allemaal een klas en een mentor aangewezen. Het contact verloopt zeer goed.

Ondanks het feit dat we hierboven een aantal verschillen hebben benadrukt en hierdoor misschien wat onthutst zijn willen we hen met respect benaderen en kijken we uit naar onze samenwerking. Bovendien zagen we ook in dat we het onderwijs in België en het onderwijs in Afrika niet zomaar mogen vergelijken. De leerkrachten hier hebben een totaal andere levensbeschouwelijke achtergrond, wonen in hutten zonder elektriciteit en stromend water, hebben een totaal andere opleiding gekregen, … enzovoort. We kunnen niet verwachten dat we dan het onderwijs vanuit België hier zullen zien.

Kleine aanpassingen die we reeds deden/zullen doen:

- Meerdere puzzels in 1 doos per puzzel een kenteken geven.

- Posters maken voor in de klas met daarop kleuren , vormen, fruitsoorten en dieren vanuit de streek.

- Een onderverdeling maken voor de EHBO-koffer waardoor het overzichtelijk wordt.

- Het voorstellen van de thema’s die we de komende weken zullen uitwerken zijn goedgekeurd.

- Speeltijd splitsen in twee periodes waardoor minder kinderen op de speelplaats?

 

Groetjes Bieke en Herlinde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten